Jak wszyscy dobrze wiemy, zdrowe odżywianie jest czymś niezwykle popularnym w obecnych czasach. Już prawie każdy jest fit, je zdrowo, ćwiczy (i nie zapomina się tym pochwalić;-)). Niestety, bardzo łatwo się w tym wszystkim zatracić, a wtedy ortoreksja czeka tuż za rogiem. Jak nie traktować zdrowego podejścia do odżywiania jako mody, która kiedyś przeminie i nie zwariować zmieniając swoje podejście do żywienia? Odpowiedź na pytanie jak jeść zdrowo i moje podstawowe zasady jakimi kieruje się w odżywianiu znajdziecie w dzisiejszym wpisie!

Przez ostatnie lata moje podejście do jedzenia zmieniało się dość diametralnie i przyznaję, że nadal szukam idealnej opcji żywienia dla siebie. Moja świadomość w temacie odżywiania ciągle się poprawia, staram się cały czas edukować. Jednak moje podejście do jedzenia od jakiegoś czasu jest stałe i kieruję się poniższymi zasadami – nawet jeśli zmienia się to, co jem, o jedzeniu myślę tak samo.

Jak jeść zdrowo, podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Najważniejszy jest przede wszystkim zdrowy stosunek do odżywiania. Kiedy zaczynamy swoją przygodę z dietą i treningami bardzo łatwo jest się zatracić. Nie uważam żeby liczenie kalorii, dokładne śledzenie makroskładników, ważenie każdego zjadanego produktu było potrzebne. Na początku – jasne. Pomaga nam to uświadomić sobie, co składa się na konkretne produkty i pozwala nabyć umiejętności komponowania posiłków. Ale pamiętajmy, że stąd niedaleko do obsesyjnego podejścia do tego, co jemy. Unikanie wyjść ze znajomymi, bo nie chcemy żeby jedzenie, które niekoniecznie jemy na co dzień nas kusiło? Dokładne ważenie każdego składnika podczas gotowania obiadu? Mordercze kilkugodzinne treningi? Nie tędy droga. Obsesyjne myślenie i planowanie każdemu posiłku co do grama? Nie. Świadomość tego co jemy i poprawa sposobu żywienia? Zdecydowanie tak!

Jedzenie jest ważnym (i przyjemnym) elementem życia, ale nie zapominajmy, że życie nie kręci się  tylko wokół niego. Tak jest w Twoim przypadku? Zdecydowanie pora to zmienić! Jedzenie powinno być radością, a nie przykrym obowiązkiem. Gotowanie, szukanie ciekawych przepisów, testowanie nowych rzeczy zdecydowanie pomaga w tym aspekcie i pozwala zainspirować się na nowo, a może przy okazji znaleźć nowe ulubione danie!

Jak jeść zdrowo, moje zasady zdrowej diety

Nie podchodźmy do zdrowego odżywiania jak do diety, a traktujmy je jak styl życia. Bardzo nie lubię określenia dieta w typowym znaczeniu – dieta ma ramy czasowe. Jesteśmy na diecie, wychodzimy z niej i wracamy do tego jak jedliśmy wcześniej? Takie coś nie ma sensu, bo nasza waga wróci ze zdwojoną siłą, zwłaszcza jeśli nasza dieta była niskowęglowodanowa i dostarczała nam zbyt mało kalorii, co niestety zdarza się bardzo często u osób, które działają na własną rękę. Najlepszym podejściem jest jedzenie w taki sposób, który będziemy w stanie kontynuować do końca życia.

Znajdźmy sposób odżywiania, który odpowiada nam, a nie innym. Nie da się nie zauważyć, że często ślepo podążamy za nowymi trendami w jedzeniu. Nie słuchamy swojego organizmu, a nawet zagłuszamy go, gdy stara nam się przekazać, że coś nie jest do końca w porządku. Często nasze zachcianki żywieniowe są związane z potrzebami organizmu i brakami witamin jakie mogą nas dotyczyć. Może chodzić o konkretne składniki, jak i po prostu wołanie o więcej kalorii. Staram się zawsze słuchać swojego organizmu i nie traktować zachcianek jako czegoś negatywnego, a raczej jako znak, że może ostatnio pomijałam jakiś składnik w swojej diecie i pora zwrócić na niego większą uwagę. Albo po prostu mam ochotę na czekoladę i najwyższy czas ją zjeść!

Jak jeść zdrowo i nie zwariować?

Przestawmy się na zdrowe alternatywy. Nie ulega wątpliwości, że po kilku tygodniach wybierania zdrowszych i bardziej wartościowych produktów nasze smaki się zmienią. Niektórzy po tym czasie (co często jest związane z odstawieniem cukru) w ogóle nie mają ochoty na przetworzoną żywność i słodycze. Inni raz w tygodniu decydują się na „cheat meal”. Co jest lepsze? To co bardziej będzie pasować Twojemu organizmowi! Tworzenie zakazanego jedzenia nie przynosi pozytywnych skutków. Efekt? Będziemy chcieć go jeszcze bardziej. Nie lepiej od czasu do czasu po prostu pozwolić sobie na ten kawałek czekolady, którą tak bardzo lubimy i nie traktować jej jako coś złego? Nie do końca lubię też określenie „cheat meal”, bo ono także sprawia, że pewnemu rodzajowi jedzenia przypisujemy negatywne cechy i po jego zjedzeniu możemy mieć wyrzuty sumienia. Pamiętajmy, że jesteśmy tylko ludźmi! Moim zdaniem, najzdrowszym podejściem jest 80/20, czyli jedzenie według przyjętych przez nas zasad przez 80% czasu, a 20% powinno być naszym miejscem na luz i delikatne odstępstwa. Dla jednych takim odstępstwem będzie ogromna mleczna Milka, dla innych gorzka czekolada i kila daktyli czy babeczki z czekoladą. I to i to ma swoje plusy, a pozwoli zachować odpowiedni dystans do zdrowego odżywiania.

Nie porównujmy się do innych. Brzmi banalnie, ale tak często o tym zapominamy. Zakładamy wyidealizowane cele odnośnie naszej diety i wyglądu, które czasami są po prostu niemożliwe do zrealizowania. Uważam, że cele są dobre, bo stanowią dla nas zdrową motywację i pchają nas do przodu, zachęcają do działania. Pamiętajmy jednak o realistycznym podejściu do naszych założeń. Może skupienie się nie tylko na wyglądzie, ale też na zdrowiu i naszym samopoczuciu sprawdzi się lepiej? Komponując posiłek warto zastanowić się nad tym, co jego poszczególne składniki zrobią dobrego dla naszego organizmu. Takie myślenie pomaga także przy ograniczaniu spożycia cukru i przetworzonej żywności, która zazwyczaj niezbyt dużo dobrych

Podstawa – kochajmy i akceptujmy siebie. Wiem, wiem, łatwo powiedzieć. To sfera, nad którą sama nadal pracuję. Samoakceptacja, nie patrzenie na siebie tylko przez pryzmat swojego ciała dla osoby, która borykała się z zaburzeniami odżywiania nie jest łatwa, ale przecież nie chodzi o to żeby było łatwo, prawda? Walczmy każdego dnia!


Podzielcie się swoimi zasadami, którymi kierujecie się w podejściu do odżywiania, codziennego komponowania posiłków i jedzenia nie do końca zdrowych smakołyków. Jestem bardzo ciekawa jakie są Wasze ulubione sposoby na to jak jeść zdrowo!